|
|
Kristendom
Usandfærdige
beretninger i Det Nye Testamente
-
Jesu jordiske legeme blev IKKE
undfanget på overnaturlig vis ved helligånden
- han havde både en moder og en fader. Jesus blev født
i Nazareth - i forældrenes hjem - og ikke i Bethlehem, som sagnet
opgiver. Hans fødselsår er sat
ca. 5 år for sent og tidspunktet var IKKE december.
-
Beretningen om de
hellige tre konger, samt flugten til Ægypten
er legende.
-
Ved Jesu dåb
sendtes ingen due fra himlen, lige så lidt som Gud talte til
det forsamlede folk. Det var Johannes, der udråbte ordene: "Dette
er Gudesønnen ...". Dåben har udelukkende en symbolsk betydning,
nemlig: menneskenes renselse fra syndens forurening. Dåben
har INGEN betydning som sakramental handling. Gud giver ikke på nogen
måde døbte, fordele eller rettigheder fremfor de ikke døbte,
hvad enten det angår syndsforladelse, evighedslivet eller lignende.
-
Da mørket idelig gennemstrømmer
alle mennesker, kan INTET menneske være syndefrit.
Hvor ren og ophøjet en ånd Jesus end var i den for mennesker
oversanselige verden, måtte han, bundet til et menneskeligt legeme
lide under de synder, urenheder og lave begæringer, som klæber
ved menneskeslægten.
-
Ved "Fristelsen
i ørkenen" var Jesus ikke i stand til - trods sin dybe kærlighed
og medlidenhed - at bortstøde det mørke som "den onde" samlede
omkring ham. Da Jesus ikke kunne se den uånd, der indgav ham hovmodets
syndige tanker - thi mørket dækkede den onde - mente han at
de hovmodige tanker var hans egne. Derfor bad Jesus en bøn om hjælp
- ikke for den onde - men for sig selv.
-
For at lindre de syges lidelser lagde
Jesus ofte sine hænder på deres legemer, og bragte således
lægedom og styrke til mange mennesker.
Men dette er INGEN undergerning - dette have mange gjort fra de ældste
tider, og dette ville mange kunne gøre så længe jorden
er - MEN Jesus formåede IKKE at kalde døde
til live.
-
Af fuldstændig usandfærdige
beretninger vedr. undergerninger kan nævnes: vandets
forvandling til vin, de værkbrudnes helbredelse, de blindfødte
der blev seende, Lazarus' opvækkelse fra de døde, de spedalskes
helbredelse, helbredelsen af den visne hånd, helbredelsen af den
stumme, helbredelsen af den syge mand ved Bethesda dam.
-
Under "de manges
bespisning" mangedoblede Jesus IKKE ved bøn hverken brødene
eller fiskene.
-
Jesus vandrede
IKKE på søen, han vandrede langs den stærkt skrånende
bred ved Genezareth sø og eftersom det var en tåget aften,
så det for apostlene (som fiskede på søen) et øjeblik
ud, som svævede han hen imod dem. De opdagede dog snart fejltagelsen
og roede ind mod bredden.
-
Jesus besværgede
IKKE elementerne vha. "overnaturlige kræfter". En aften opstod
en pludselig hvirvelvind på Genezareth sø og apostlene som
længe forgæves havde kæmpet mod stormen opgave at sørge
for sejl og ror. Jesus, der var meget dygtig i al manøvrering, gav
sine ordrer, tog selv roret og førte båden ind, medens han
samtidig dadlede dem for deres mangel på tillid til Gud.
-
Når Jesus, med sit indre
syn, så uånder klamre sig til mennesker, talede han
strengt til dem, bød dem fare bort og lade menneskene være
i fred. Men det, Jesus gjorde, var ingen undergerning - dette have mange
gjort før ham, og mange har gjort det efter hans tid.
-
Indtoget i Jerusalem,
der i evangelierne indleder påskemåltidet er legende, dannet
over en tildragelse fra en tidligere påskefest.
|