Jacobus Sundman
ÅNGSLUPEN ELLIDA


Bland vara ångbåtsmärken är säkerligen det nedan avbildade Ellida-märket ett av de sällsyntaste och även ett av de intressantaste. Redan själva märkesbilden med en balk med beteckningen 5 PENNI, tvärs över en stående oval i vilken inskrivits ÅNGSLUPEN ELLIDA, är tilltalande enkel (Bild 1). Så orginell som man velat göra designen är den dock inte. Som av bilden framgår finns samma grundidé tillämpad i Helsingfors stadspostmärken 1866-70 och Tammerfors lokalpostmärken 1866-81. Märkets färg är violettgrå. Färgen förefaller att vara Ijuskänslig och påminner om den som användes for 1 mark 1875-82.

[Bild 1. Frimärken för Angslupen Ellida, Helsingfors stadspost 1866 och Tammerfors stadspost 1866.]

Dromberg konstaterar i Suomen Postimerkkien Käsikirja del Vl att intet relevant kunnat sparas ur fartyggsregistret och övriga handlingar beträffande den postbefordrande angslupen Ellidas identitet, dess reserutt och märkets kurseringstid. Ellida-märket är som nämuts rällsynt det har endast påträffats i två exemplar och intetdera av dessa på postförsändelse. Man har hittills endast funnit ett brev med anslutning till Ångslupen Ellida. (Bild 2).

Detta brev, som finns i Ringströms museum för filateli i Trelleborg, är adresserat till "Fröknarna Ida eller Hanna Waennerberg, Nevas." Det är frankerat med ett Thyra 10 pennis märke och övergående makulerat med sedvanlig Thyra-gallerstämpel. På brevet, som otvivelaktigt är äkta, finns anteckningen "Med ångb Ellida". Då Nevas gård är belägen vid Sibboviken kan man anta att Ångslupen Ellida tratlkerat skärgarden i Helsingfors trakten. Det är ocksa möjligt att brevet verkligen befordrats med Ellida trots att det frankerats med Thyra-märket. Det är nämligen känt att t.ex. Östra Skärgårdens märken ofta användes for frankering av brev som sänts med ångfartyget Västra Skärgården och vice versa. (Bägge dessa fartyg hade samma ägare). Ett annat indicium på att ifrågavarande brev verkligen befordrats av ångslupen Ellida och ej av Thyra är att man åtminstone tillsvidare endast påträffat Thyra-försändelser adresserade västerut från Helsingfors medan Nevas ligger vid Sibboviken, alltså relativt långt österut från Helsingfors. Då brevet ej är daterat har man endast kunnat gissa sig till att Ellida skulle ha varit i trafik någongång i slutet av 1800-talet.

[Bild 2. Brev adresserat till Hanna Wacnnerberg Nevas (63ibbo) Brevet har frankerats med ett Thyra-båtpostmärke, men sänts med Angslupen Ellida.]

Nyligen har det emellertid framkommit ett dokument som definitivt binder ångslupen Ellida till Helsingfors, och som dessutom ger en datering. Det är en trycksak som frankerats med statens frimärke 5 p av 1882-års emission och som övergående makulerats Postkupéexpidition 27.9.1882. Innehållet gäller en inbjudan till ett dop den 1.10.1882 på Botby Gård i närheten av Helsingfors, österut. Det är undertecknat av Götha och J. T. Lindroos. I brevet finns angivet att "Afresan till Botby sker med ångslupen Ellida, som afgår från skatuddskanalen kl. 12 på dagen". (Bild 3).

Ellida-märkets valör är 5 p. medan den vanliga frankeringen för ett kort eller ett brev var 10 p. under den tid den privata skärgårdsposten blomstrade. Endast ett annat 5 p. märke är känt mämligen Östra Skärgårdens gula märke, som påträffats på postkort stämplat 2.8.-93. Det förfaller därför möjligt att Ellida-märket skulle ha varit avsett för frankering av postkort.

På basen av detta magra material kunde man kanske dock som ett underlag för en kommande diskussion uppställa följande antaganden:

1. Ångslupen Ellida trafikerade Helsingfors östra skärgård och anlöpte åtminstone Botby gård vid Botbyviken och Nevas gård vid Sibbo viken.

2. Ellida-märket var avsett fdr frankering av postkort. Dess utseende och färg pekar på ett rätt tidigt utgivningsår. Som modell för märket har sannolikt stått Helsingfors stadspostmärke av 1866-70 års typ.

3. Ellida-märket trycktes i en mycket liten upplaga. När märkeslagret tog slut brydde man sig ej om att utge en ny emission, så mycket mera som portot även för kort i allmänhet var 10 p. I stället använde man Thyra-märken. Detta indicerar att ångfartygena Thyra och Ellida hade samma ägare, dvs. F. J. F. Sjöblom.

I Normakatalogen 1977 noteras Ellida-märket till 2500 mk. Det är naturligtvis mycket svårt att prissätta ett märke som endast är känt i två exemplar och som veterligen endast en gång sålts på auktion. (FFF 1960).

 

 

 

Jacobus Sundman
ÅNGSLUPEN THOR

 

Runda frimärken är som känt mycket sällsynta. Det är därför överraskande att bland de privata finska ångbåtsmärkena finns hela 6 st. dylika utstansade märken dvs. Östra skärgården 5, 10 och 20 p, Borga Ångslupsaktiebolag 20 p, Höyryvene Osakeyhtiö Kerttu 25 p och Ångslupen Thor 10 p.

Thor märket är tryckt på grönt papper med texten "ÅNGSLUPEN THOR 10 penni" i svart. Märket prydes dessutom av en 8-uddig stjärna. Till sitt utförande påminner det i hög grad om Östra Skärgårdens och Borgå Ångslupsaktiebolagets märken vilka också de är tryckta på färgat papper och prydda av liknande stjärnor. Då dessa märken har samma diameter, 27 mm, får man väl anta att de levererats från samma tryckeri ungefär samtidigt.

[Bild 1. Akta gånget brev från Jönköping till Fru Hanna Wiik, Helslngfors med tilläggsfrankatur Thor 10 pi för leverans till Ennäs udd Drumsö.]

Litteraturen beträffande Ångslupen Thor och dess märke är synnerligen begränsad. Kinnunen ger i sin bok Suomen Laivapostimerkit 1930 endast en kort beskrivning av märkets utseende och en bild av ett ostämplat märke som han anger sakna gummering. I Hurt & Williams Handbook of the Private Local Posts 1950 säges att Thor märket utgetts 1882 och att det tryckts i ark om 8 märken på ogummerat papper. Två intressanta uppgifter, som dock tyvärr icke på något sätt dokumenterats. I Suomen Postimerkkien Käsikirja 1972 meddelar Dromberg att Ångslupen Thor byggdes i Helsingfors 1875 och att den 1882-86 ägdes av F. J. F. Sjöholm. Under årena 1887-97 står som ägare J. af Forselles varefter den åter bytte ägare varvid den omdöptes till Arta. Beträffande båtens rutt finns inga uppgifter före 1891 då den trafikerade rutten österut från Helsingfors till Söderkulla i Sibbo. Årena 1893-96 gick den västerut till Långviken och Vitsand i Porkkala. I handboken avbildas ett brev till Fröken Mathilda Sjögren, Furuvik. Det är försett med två st. Thor-märken, det ena makulerat med icke övergående bläckstreck det andra omakulerat. Förutom detta brev som anges vara daterat 8.7.-1886 omnämnes också ett odaterat brev adresserat till Nevas i Sibbo. Beträffande makulering nämnes förutom bläckstreck en 21 mm rund rutstämpel. Stämpeln torde av beskrivningen att döma vara densamma eller starkt påminna om den som använts av Östra Skärgården.

I min samling har jag 3 st. Thor-märken. Ett bläckmakulerat, ett ogummerat ostämplat med Fabergé anteckningen "14.11.34 FFF" samt slutligen ett bläckmakulerat brev. (Bild 1). Detta brev är adresserat till Fru Hanna Wiik, Trekanten No. 9, Helsingfors, Finland. Det är frankerat med 20 öre ringtyp Sverige och har en övergående stämpel Jönköping 10.7-1888 och en finsk Ank-stämpel 14.7-88 samt ytterligare Stockholm C.2 11.7-88.

På framsidan finns ett bläckmakulerat Thor märke, som förefaller att vara helt omotiverat då brevet är adresserat till Helsingfors. Det första intrycket blir att brevet konstruerats. Mot en konstruktion talar dock att märket icke är särskilt välplacerat på brevet, som dessutom har en reva just bredvid märket och att det är avstämplat 11.7. alltså under seglationssäsong. Allt det här kunde naturligivis lätt åstadkommas av en förfalskare men varför då ej tillägga en skärgårdsadress? Enligt min åsikt är brevet äkta på basen av följande resonemang:

I handboken (Suomen Postimerkkien Käsikirja VI) har avbildats ett adresskort försett med ett Granö Ångslups Aktiebolag märke 10 p sänt till Fru Hanna Wiik, Ennäs udd (Bild 2). Detta adresskort är intressant i och för sig, då det är den enda kända försändelse frankerat med ett Granö-märke, men det verkligt intressanta är att det adresserats till samma person, Hanna Wiik, som ovannämda Thor-brev. Men det är ej endast adressaten som sammanbinder dessa två försändelser. På Granö kortet finns tryckt "Från Sportmagasinet Helsingfors" och på Thor brevets baksida bläckanteckningen "Herrar Jägare passen på. Återstoden af mitt lager af Gevär med ammunition och andre jagtutensilier säljes till yttermera nedsatta priser. Sport." Anteckningen är väl ett utkast till annons just för det Sportmagasin som figurerar på Granö-adresskortet.

Det råder alltså knappast något tvivel om att Thor-brevet är äkta. Det hade tydligen befordrats till Trekanten No. 9, där det försetts med ett Thor-märke och förts till Ånglupen Thor. Mottagaren Hanna Wiik, Ennäs Udd var tydligen sa välbekant för ångslupens personal att man inte brydde sig om att skriva ut adressen.

[Adresskort som frankerats med Granö båtpostmärke och adresserats till Fru Hanna Wilk, Ennäs udd (Drumsö).]

Man kunde sammanfatta det föregående i följande 3 punkter.

1. Frankerade och daterade Thor-försändelser finns från åren 1886 och 1888. Då ångslupen 1887 bytte ägare kan konstateras att märket användes såväl av Sjögren som av af Forselles.

2. Ångslupen Thor trafikerade forutom rutten Helsingfors österut till Sibbo även rutten västerut där den åtminstone anlöpte Ennär Udd som är på Drumsö.

3. Att adresskortet frankerat med Granö märket är autentiskt trots att märket ej binds till korter med makulering.

Dromberg skriver i handboken att Thor-märket är sällsynt. Så sällsynt som Ellida-märket är det givetvis ej. men enligt en grov uppskattning torde beståndet icke överstiga 30 ex. Man känner till minst 5 märken på brev. Kinnunen värderade det 1930 till 75 dåtida mark för ett ostämplat exemplar och 100 mark för ett stämplat. Norma 1978 anger 500 mark för ett ostämplat märke medan intet pris ges för ett stämplat.