Jusektidningen nr 10-02


Individuella löner hotar rättssäkerheten

Enligt det löneavtal som Jusek genom domstolssektionen ingick med Domstolsverket den 12 november i år skall det under avtalsperioden, med början den 1 juli nästa år, inrättas 90 ”tjänster” i rådsklassen, vilkas innehavare skall erhålla ett lönepåslag om 8 500 kr i månaden. Till dessa ”tjänster” skall väljas ut särskilt skickliga ordinarie domare, som redan har anställning som råd/rådman vid den berörda domstolen. Eftersom tjänstebegreppet inte längre existerar, innebär systemet i praktiken att en eller flera av domstolens ordinarie domare helt enkelt får en högre lön, baserad på att han eller hon bedöms som skickligare än sina jämnåriga kolleger.

I själva verket innebär nyordningen att Jusek och Domstolsverket inför en individuell, skicklighetsbaserad lönesättning för ordinarie domare. Detta är något helt annat än det system för ökad lönespridning bland domarna som Jusek tidigare har förordat och som beskrivits i 1993 års domarutrednings betänkande (SOU 1994:99) Domaren i Sverige inför framtiden. Vad som där föreslogs i samförstånd mellan Jusek, Domstolsverket och Statens arbetsgivarverk var att det för särskilt kompetenta domare skulle inrättas helt nya tjänster (tjänstebegreppet var då fortfarande en realitet), avsedda att sökas i sedvanlig ordning. För att förhindra all form av godtycke och garantera en öppenhet i förfarandet, var man bland experterna ense om att sådana tjänster skulle tillsättas efter ansökningsförfarande med beredning i Tjänsteförslagsnämnden och med utnämningsmakten placerad hos regeringen.

Vad arbetsmarknadens parter nu har enats om är i stället att domstolschefen, uppenbarligen som en del av dennes administrativa funktioner, i ett antal domstolar enväldigt och diskretionärt skall få dela ut lönepremier till en eller flera ordinarie domare vid domstolen. Något ansökningsförfarande skall inte komma i fråga; enbart en intresseanmälan skall räcka. Öppenhet i förfarandet, liksom garantier för en objektiv, opartisk bedömning utifrån kriterierna förtjänst och skicklighet lyser med sin frånvaro.

Redan för ett par lönerörelser sedan förleddes Jusek av Domstolsverket att godta en individuell, skicklighetsbaserad lönesättning av assessorerna. Genom det nya löneavtalet har Jusek tagit steget fullt ut och i samverkan med Domstolsverket påbörjat en likadan ordning för de ordinarie domarna.

Jusek har därmed aktivt medverkat till en något, som innebär ett grundskott mot domarnas självständighet och oberoende. Saken kan uttryckas klart och koncist som i det danska Domstolsudvalgets betænkning nr 1319 från 1996: Det är klart att bestämmande av lön på grundval av löneelement, som är baserade på en värdering av befattningshavarens kvalifikationer och arbetsresultat, inte är förenligt med oavhängighetskravet.”

På ungefär samma sätt resonerade 1993 års domarutredning.
 

Att företa en skicklighetsbedömning av en individuell domare annat än inom ramen för meritvärderingen i samband med  utnämningsförfarandet synes svårt at förena med det konstitutionella kravet på domarnas självständiga ställning enligt regeringsformen. Det förutsätter ju att en skicklighetsbedömning görs löpande inför löneförhandlingarna  och de individuella lönerna blir då ett styrinstrument för arbetsgivaren eller det beslutsorgan som eljest skulle ha möjlighet att bestämma om dessa vid förhandlingarna. En ordinarie domare bör inte bli föremål för en sådan  löpande betygssättning av förman som påverkar lönen. Om domaren för att få högre lön skall betygsättas som skicklig kan det hända att han omedvetet rättar sig efter vad kolleger och chefer tycker och inte sitt eget omdöme i den dömande verksamheten. En skicklig domare som arbetar långsammare men säkrare än andra kan komma i kläm i något slags produktivitetsresonemang.

Vi menar att övervägande skäl talar mot en ordning med individuell lönesättning av domare.


Också i den expertpromemoria som inom ramen för utredningen utarbetats av representanter för Jusek, Domstolsverket och Statens arbetsgivarverk framfördes likartade synpunkter. Experterna slog sammanfattningsvis fast: ”Med hänsyn till domarnas konstitutionella särställning avvisas tanken på ett system med individuell lönesättning, grundad på skicklighetsbedömning. Också andra skäl talar mot en sådan ordning.”

En av landets främsta grundlagsexperter, f.d. hovrättspresidenten Bo Broomé, har i två artiklar i Sydsvenska Dagbladet (”Domare rätte ej in sig i ledet”, 1989, och ”Domstolarnas oberoende hotat”, 1991) mycket vältaligt utvecklat argumenten mot en individuell lönesättning av domare.  I artiklarna varnar han för domstolschefernas önskemål att premiera avverkningstakten framför noggrannheten och för likriktning bland domarna, framhåller det oroväckande i att arbetsgivarföreträdare betygsätter domarna och trycker på domstolsarbetets konstitutionellt präglade särart med dess krav på domare som står raka i ryggen, också inför arbetsgivare, chefer och kolleger, etc. allt i syfte att lyfta fram behovet av  oberoende och oavhängiga domare.

En fackförening som medvetet säljer ut själva den ideologiska grund som bär upp medlemmarnas yrkesidentitet kan jag inte vara medlem i. Jag har under många år arbetat aktivt och intensivt i Jusek: tio år som ledamot i förbundsstyrelsen, ordförande i domstolssektionen, ordförande i Juseks rättspolitiska råd m.m. Jusek har länge varit en betydande del av mitt liv. Det är därför med stor bedrövelse som jag i dag har skickat in min ansökan om utträde ur förbundet. Jag kan inte gå med högburet huvud, om jag fortsätter att finansiera ett fackförbund, som så till den milda grad går arbetsgivarens ärenden att man för några procents ökat löneutrymme offrar min och andra domares självständighet.

                                                                                Per Eriksson

Hovrättslagman, Hovrätten över Skåne och Blekinge
 



Tillbaka till hemsidan

 


Dessa sidor tillhandahålls av Geocities. © Per Eriksson.