Dagens Nyheter, Debatt, den 14 april 1993


"Minska antalet domare"

Sverige har ett överdimensionerat domstolsväsende, menar hovrättsråd

Sverige skiljer sig i dag på väsentliga punkter från övriga Europa då det gäller synen på domstolarnas roll i samhället. Medan man utomlands betraktar domstolarna som en av demokratins hörnpelare, har vi i Sverige gått mot en utveckling där domstolarna mer och mer kommit att betraktas som statliga myndigheter vilka som helst. Ett utslag av detta är att vi under årens lopp belastat domstolarna med allsköns göromål som inte hör hemma där. Samtidigt har vi organiserat verksamheten på ett sådant sätt att högt kvalificerade ordinarie domare i allt större utsträckning fått ta på sig mål och ärenden som med fördel kunnat avgöras på en väsentligt lägre nivå.

Ett exempel på detta är de så kallade förenklade tvistemålen. Dessa mål, som rör värden motsvarande högst ett halvt basbelopp (för närvarande 16 500 kronor), handläggs i tingsrätterna generellt, i enlighet med lagstiftarens anvisningar, av rådmän och lagmän. Detta innebär att ordinarie domare har att handlägga rena inkassomål, ofta gällande endast ett par hundra kronor, till en kostnad för det allmänna på flera tusen kronor. I övriga Europa skulle man inte drömma om att slösa med kvalificerad arbetskraft och skattebetalarnas pengar på detta sätt.

Detta är inte det enda exemplet på det resursslöseri som pågår inom domstolsväsendet. En mycket dyrbar hantering ligger också i hovrätternas överprövning av en mängd bagatellmål. Är det till exempel en rimlig resursanvändning att, som nu sker, tillåta en oinskränkt möjlighet att överklaga en vanlig enkel hastighetsöverträdelse? Och är det vettigt att kräva att hovrätten, när den handlägger ett sådant mål, skall bestå av tre juridiskt utbildade hovrättsdomare?

Exemplen kan mångfaldigas - varför måste ordinarie domare fastställa vittnesersättningar, besluta om rättshjälp med mera? Men vad som är väsentligt är att peka på fenomenen och försöka beskriva konsekvenserna av dem. En sådan konsekvens är att vi i Sverige nu har fått en överdimensionerad domstolsorganisation, som lägger beslag på alltför mycket av våra gemensamma resurser. Jag vill då genast framhålla att organisationen inte är överdimensionerad i förhållande till arbetsuppgifternas mängd - snarare tvärtom - utan att felet ligger i urvalet av de arbetsuppgifter som tilldelas domstolarna. Medan det i Sverige går en juristdomare på drygt 7000 invånare, nöjer man sig till exempel i England med en juristdomare på drygt 90000 invånare. Detta beror inte på att domarna i England är effektivare än sina kolleger i Sverige, utan på att domstolarnas uppgifter markant skiljer sig mellan de två länderna.

Om vi i framtiden skall kunna bibehålla en hög standard på våra domstolar - och kunna mäta oss med övriga Europa - måste vi snarast se över vår domstolsorganisation. Vi måste till exempel radikalt ändra de ordinarie domarnas arbetsuppgifter, så att dessa domare uteslutande får syssla med rent dömande verksamhet i kvalificerade mål. De skall ägna sig åt att leda förhandlingar i svårare mål, besluta i saken och dokumentera de väsentliga avgörandena. För att kunna fullgöra dessa uppgifter måste de ges kvalificerat juristbiträde för rättsutredningar och upprättande av domstolsförslag med mera.

De uppgifter som de ordinarie domarna befriades från skulle kunna föras över till andra personalkategorier, både jurister och icke rättsbildad personal. En förändring i denna riktning skulle ligga i linje med vad som är vanligt inom domstolarna i EG-staterna och även innebära avsevärda besparingar, som kunde användas för att höja domstolarnas kvalitet.

Man måste också överväga att ändra de så kallade domförhetsreglerna. I tingsrätterna borde det finnas utrymma att låta brottmål avgöras av ensamdomare i större omfattning än vad som gäller i dag. Detsamma kan sägas om tvistemålen. Också i överrätterna borde man kunna klara sig med färre domare i många mål.

Vidare måste tillströmningen av överklagande till överrätterna, kraftigt strypas genom införande av prövningstillstånd och dylikt. Detta kan ske utan att väsentliga rättssäkerhetskrav sätts åt sidan. I England till exempel krävs prövningstillstånd i samtliga brottmål och alla tvistemål som rör belopp på mindre än cirka 50000 kronor.

Processen i överrätt kan också med fördel reformeras. En möjlighet vore att begränsa överrättsprövningen till de rena rättsfrågorna och låta underrätterna ensamma stå för avgörandet av skuldfrågorna, eventuellt med en säkerhetsventil vid klart felaktiga avgöranden.

Detta skulle till exempel för brottmålens del innebära att det var i tingsrätten som all bevisning togs upp och värderades och att ställningstagandet till om den tilltalade var skyldig eller inte uteslutande skedde där. I denna del skulle inte ett överklagande - vare sig av åklagaren eller den tilltalade - kunna ledat till att skuldfrågan omprövades. Vad hovrätten skulle få ta ställning till blev frågor som till exempel om den tilltalades gärning var brottslig eller om tingsrättens påföljdsval och straffmätning var riktig. Ett sådant system är mycket vanligt utomlands och det finns inget som säger att det inte skulle kunna fungera också hos oss.

Man kan fråga sig om det över huvud taget finns anledning att anta att överrätterna skulle vara bättre skickade att göra en bedömning i skuldfrågan än vad underrätterna är. Inte minst kan man peka på att bevisningen är betydligt färskare i underrätten är vad den är i överrätten, som har att döma kanske mer än ett år senare än vad underrätten gjorde.

En ofrånkomlig konsekvens av en renodling och uppstramning av domstolarnas verksamhet på det sätt som här exemplifierats är inte bara att antalet domare på sikt måste minskas utan också att domstolarna kommer att bli färre. Nedläggning av domstolar har aldrig varit ett populärt ämne hos våra politiker, men i dagens läge måste regionalpolitiska ambitioner få vika för kravet på ett domstolsväsende som kan mäta sig vid internationella jämförelser. Ett litet land som Sverige förmår inte i längden att producera högt kvalificerade jurister i en sådan mängd att domstolarna tillförsäkras obegränsad tillgång på dugande domare, i synnerhet inte som ett närmande till EG med största sannolikhet kommer att drastiskt öka efterfrågan på jurister inom den enskilda sektorn.

Domstolsutredningens betänkande, (SOU 1991: 106), Domstolarna inför 2000-talet innehåller många bra förslag som är ägnade att renodla domstolarnas verksamhet. Men det behövs ytterligare krafttag och betydligt radikalare lösningar om vi skall stå väl rustade på domstolssidan inför de nya förhållanden som möter oss när vi gått över tröskel in i Europa.

PER ERIKSSON



Tillbaka till hemsidan

 



Dessa sidor tillhandahålls av Geocities. © Per Eriksson