BioMediaCenter
Associate Professor Svenolov Lindgren, Lundsbergs skola, Lundsberg, Storfors, Sweden
BioMediaCenter
BioMediaCenter > Biologilaboratoriet > Utvärderingar

 

Utvärderingar och enkäter

När en verksamhet undersöks, kartläggs, granskas och analyseras innebär detta inte med självklarhet att den också utvärderas. Själva huvudpunkten i all utvärdering är kravet att resultatet skall värderas. Denna värdering får emellertid inte göras hur som helst; då handlar det inte längre om en utvärdering utan enbart om subjektivt tyckande. Av en riktig utvärdering krävs bland annat att värderingen görs gentemot fastställda kriterier och bedömningsgrunder.

En undersökning av åsikter om något, exempelvis vad elever tycker om en lektion eller ett arbetssätt, har mycket lite med utvärdering att göra. Sådant klassificeras bäst som personligt tyckande.

Utvärdering blir det först när elevernas åsikter, med bestämda syften och utgångspunkter samlas in systematiskt och noggrant och sedan granskas och värderas gentemot överenskomna kriterier.

Kurserna och undervisningen vid Biologilaboratoriet har undersökts med dels en av Lundsbergs skola föreskriven allmän enkät, dels enkäter som är aktuella för verksamheten vid Biologilaboratoriet. Frågorna i skolans allmänna enkät har sådan karaktär att svaren inte kan kvantifieras och bearbetas statistiskt varför samtliga avgivna svar i dessa enkäter redovisas ordnade slumpvis. BioLab's enkäter redovisas med frekvenstabeller.

 

Biologi A [BI 1201]

Klass NV 3, augusti 2001—december 2002

 

Biologi B [BI 1202]

Klass NV 3, januari—juni 2003

 

Biologi—breddning [BI 1203]

Klass NV 3, augusti 2002—juni 2003

 

Naturkunskap A [NK 1201]

Klass Ek1, Eu1, NV1; augusti 2002—juni 2003

 

Naturkunskap B [NK 1202]

Klass Ek3A, Ek3B, S3; augusti 2001—december 2002

 

Läraren, lektor Lindgren

Lärarens kompetens viktigast
"Det finns en fråga som forskningen kan enas om när det gäller elevers resultat i skolan. Jan-Erik Gustafsson, professor i pedagogik i Göteborg, slår fast att det är lärarens kompetens som verkligen gör skillnad."

Biologi: Klass NV 3, augusti 2001—december 2002
Naturkunskap A: Klass Ek1, Eu1, NV1; augusti 2002—juni 2003
Naturkunskap B: Klass Ek3A, Ek3B, S3; augusti 2001—december 2002

 

Biologilaboratoriet

Informations- och kommunikations-teknik, IKT

  • "Web-sidan är väldigt bra! Det är jättebra att kunna gå ut på nätet och hämta information om man t.ex. råkat missa någon lektion, även om man vait sjuk eller hemma."
  • "Jag tycker att BioLabs hemsida är mycket bra. Man kan gå in när som helst och titta vad vi har fått för uppgifter och vad som komma skall. Man blir ständigt uppdaterad och får anvisningar till uppgifter. Jättebra!"
  • "En web-sida är öppen för service 24 timmar om dygnet. Man kan aldrig "tappa bort" en web-sida (som man kan med papper). Alltså en utmärkt del som hjälp i studierna."
  • "När man har blivit van känns det nödvändigt med en web-sida."
  • Klass NV 3, januari—juni 2003

     

    BioMediaCenter > Biologilaboratoriet > Utvärderingar
    http://www.geocities.com/BioMediaCenter/
    Coded in HTML by Svenolov Lindgren.
    Created 20 June 1999. Updated 9 June 2003.

    E-mail to Svenolov Lindgren
    biomediacenter "at" gmail.com


    BioMediaCenter
    Associate Professor Svenolov Lindgren, Lundsbergs skola, Lundsberg, Storfors, Sweden