BioMediaCenter
Associate Professor Svenolov Lindgren, Lundsbergs skola, Lundsberg, Storfors, Sweden
BioMediaCenter
BioMediaCenter > Biologilaboratoriet > Studier

 

Studier

"Kunskap är en djupt mänsklig angelägenhet, något om vi långvarigt och under hårt bemödande införskaffar och gör till något personligt. Kunskap inhämtar vi i en process som ständigt pågår, i vilken vi skaffar oss allt större överblick, förståelse av sammanhang och djupare insikter. Att skaffa sig kunskap är en aktivitet, något vi företar oss, anstränger oss för och engagerar oss i. Kunskap är något vi införlivar i oss själva, som förändrar vår uppfattning och ökar vår förståelse av omvärlden."
Professor Bernt Gustavsson, 2000
Kunskap — vad är det?
Hur hänger kunskap samman med information, studier, pluggande och läxor?

Bio-kvalité — BioLab's pedagogiska program från 1997

IT-strategi — Skolans visioner om informationsteknik

"Jag tycker det är viktigt att ansvaret för studierna flyttas från lärarna till eleverna. Elever måste lära sig att arbeta självständigt och finna glädje i sina studier. Jag tycker att den undervisningsmetod som man i dag fortfarande ofta tillämpar i skolor är olämplig. IT-utvecklingen har gått snabbt framåt och man bör exempelvis inte koncentrera en hel gymnasiekurs åt en enda bok när internet är fullt av färsk information."
Docent Svenolov Lindgren (Lundsbergaren nr 3, 2001)

Ordningen i BioLab — traditioner och stil


En vetenskaplig studiemodell:

tänka — undersöka — förstå — förmedla


Tänka

Scientific Thinking and the Scientific Method   by Timothy Patterson, Professor of Geology, Carleton University

"All scientists practice scientific thinking, of course, since they are actively studying nature and investigating the universe by using the scientific method. But scientific thinking is not reserved solely for scientists. Anyone can "think like a scientist" who learns the scientific method and, most importantly, applies its precepts, whether he or she is investigating nature or not.
When one uses the methods and principles of scientific thinking in everyday life—such as when studying history or literature, investigating societies or governments, seeking solutions to problems of economics or philosophy, or just trying to answer personal questions about oneself or the meaning of existence—one is said to be practicing critical thinking.
Critical thinking is thinking correctly for oneself that successfully leads to the most reliable answers to questions and solutions to problems. In other words, critical thinking gives you reliable knowledge about all aspects of your life and society, and is not restricted to the formal study of nature."
Professor Timoty Patterson, Ottawa

Studiestilar och -strategier
Det är viktigt att du förstår din egen studiestil så att du kan anpassa den till skolans undervisning. Tag tid på dig att studera detta avsnitt — trots att det är på engelska.

Besvara först enkäten Learning styles questionnaire och studera sedan det resultat du får om din egen studiestil. Läs därefter mera i Learning styles and strategies om hur du kan anpassa dig till olika undervisningssituationer.

"Active learners tend to retain and understand information best by doing something active with it—discussing or applying it or explaining it to others. Reflective learners prefer to think about it quietly first. Sitting through lectures without getting to do anything physical but take notes is hard for both learning types, but particularly hard for active learners.
Everybody is active sometimes and reflective sometimes. A balance of the two is desirable. If you always act before reflecting you can jump into things prematurely and get into trouble, while if you spend too much time reflecting you may never get anything done. How can active learners help themselves? How can reflective learners help themselves?
Everybody is sensing sometimes and intuitive sometimes. How can sensing learners help themselves? How can intuitive learners help themselves? Unfortunately, most people are visual learners. How can visual learners help themselves? How can verbal learners help themselves? Sequential learners may not fully understand the material but they can nevertheless do something with it, like solve the homework problems or pass the test. How can sequential learners help themselves? How can global learners help themselves?"

Learning styles questionnaire och Learning styles and strategies by Richard M. Felder & Barbara A. Soloman, North Carolina State University
Resources in science and engineering education by Richard M. Felder, Professor of Chemical Engineering, North Carolina State University


Undersöka

"Många tror att man gör vetenskapliga undersökningar när man iakttar, mäter och samlar in data. Men i en vetenskaplig undersökning är detta bara en del av arbetet. Fler delar måste ingå, och de måste hänga ihop logiskt. Man kan inte bara samla in och sammanställa en massa data, och sedan gissa vad de betyder."
Att nå kunskap om havet

Scientific inquiry from National Science Teachers Association, October 2004


Förstå

"Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta.
Oftast beror dunklet hos dig själv på brist på kunskap. Tänd ett ljus: fråga. Fråga en gång till.
Den enda dumma frågan är den du inte ställer."
Erik Rudvall, 2001


Förmedla

"The best way to learn to think logically is to … write frequently. Reading, writing, and math are the traditional methods that young people learned to think logically (i.e. correctly), but today science is a fourth method. Perhaps the best way is to do a lot of writing …"
Professor Timoty Patterson, Ottawa

Rapporter — så här skall de skrivas

Rapport är en typ av dokument

Vetenskaplig presentation

Referenser

Skriva uppsats med akribi

Teaching technical writing by Jean Lummis, The Science Teacher, October 2001, p. 28-31, NSTA

Håll ordning på dina internet-länkar

Lexivisuell presentation by Mikael Kindborg, Linköping University, 2000.

Presentation på internet, HTML

Upphovsrätt


Undervisning och pedagogik

Educational philosophy by Associate Professor David A. Krupp, Ph.D, Windward Community College.

The art of knowledge sharing by Professor Joan Marques, Burbank, California, June 2004.

IT i skolan och skrivträning av docent Nelly Lindgren, Stockholms universitet, 2002.

Läsinlärning kan inte datoriseras av docent Svenolov Lindgren, tidskriften Skolvärlden, 1996.

 

BioMediaCenter > Biologilaboratoriet > Studier
http://www.geocities.com/BioMediaCenter/
Coded in HTML by Svenolov Lindgren.
Created 20 June 1999. Updated 22 November 2004.

E-mail to Svenolov Lindgren
biomediacenter "at" gmail.com


BioMediaCenter
Associate Professor Svenolov Lindgren, Lundsbergs skola, Lundsberg, Storfors, Sweden