ONT DRABBAR OSS OLIKA OCH PÅ OLIKA SÄTT
Saker och ting drabbar oss olika och på så olika sätt.
Vissa saker som drabbar oss kan vi förstå eller hitta ett svar
på, men inte
allt. Ibland säger man att det skedde så därför
att hennes tid var ute eller därför att det var hennes öde.
Men det är ingen
förklaring över huvudtaget utan bara uttryck för att
man inte kan förklara det som har skett.
Vi människor är sådana att vi vill ha allting förklarat
för oss och om vi inte får det skyller vi på annat.
Det är t o m så att vissa menar att detta sätt att inte
kunna förklara det oförklarliga, det mystiska, det ofattbara,
är orsaken till
uppkomsten av religioner. Man menar att om man inte kan förklara
hur allting kommit till tar man till den mest naturliga
förklaringen, som är lättast att förstå:
någon måste ha gjort det.
Men vi ser idag att den här synen av uppkomsten och orsaken till
varför religioner finns inte stämmer. Vi vet mycket väl
att
allting kan ha kommit till av en slump, även om den teorin är
betydligt otroligare och ofattbarare än att Gud skulle ha skapat
allting.
Och ser vi på den historia vi känner till, de upplevelser
och händelser som skett och som pekar på Gud, så visar
de på att Gud
inte är något som vi har för att förklara det
okända med som vi inte kunnat förklara på annat sätt.
När saker sker som vi inte kan förklara så måste
vi inse att det inte hjälper oss till en förklaring av det inträffade
genom att skylla
på Gud eller på något som ödet. Vi måste
gå djupare in i föreställningen och vara öppna för
många svåra tankar och möjligheter
när vi ger oss in på detta område.
En av de saker som man måste ta fasta på är utgångspunkten
som vi har i detta studium och det är Gud själv. Vi kan inte
blunda
för att det är Gud själv som är det avgörande.
Han är den som har skapat allting. Det är Hans vilja att vi finns
till och genom
Hans beslut och verk finns vi till som vi är, med möjlighet
att nå fram till det Gud vill, trots allt det som finns ibland oss
som inte
är som Gud vill.
Det Gud vill är att alla människor skall bli räddade
undan döden och få komma och vara hos Honom där inget ont
någonsin kan
komma att finnas till. Begränsningarna för Guds möjligheter
har jag redan beskrivit tidigare. Det jag skall gå in på nu
är att
försöka besvara frågan som ställdes i kapitel
7.
Man kan fråga sig hur Gud kan acceptera att vi råkar ut
för lidande och att det drabbar oss så olika, att Gud skyddar
oss så
olika. Någon har sagt att olyckan är så outsägbar.
"Man kan stå i en skyttegrav tillsammans med många andra med
bara
huvudet över kanten så att man kan se och skjuta, ändå
blir kamraterna på båda sidor om mig skjutna och dödade
men själv får
jag leva. Varför är det så att de skall drabbas och
inte jag när förutsättningarna är precis desamma?"
ORSAK OCH VERKAN
Innan jag går in på själva frågeställningen
bör det nog klargöras att vi behöver ett filosofiskt analysinstrument
för att kunna
greppa om detta svåra ämne. "Orsak och verkan" kan man kalla
det.
Orsaken, är något som berör hela filosofins område
där man snarare funderar över hur orsaken skall tolkas och vari
orsaken
består.
Det som kan fastställas är att något sker, sedan kan
man tolka orsaken till skeendet, eller verkan, på olika sätt.
Det kan var en
fysisk eller metafysik verklighet, enligt filosofiska modeller, och
det kan vara så att orsaken kan vara något annat än vad
den ser
ut till att vara.
Men oavsett alla dessa filosofiska tolkningar, som orsak och verkan
varit föremål för genom årtusenden, så måste
man nog
konstatera att om det sker någonting kan det förklaras med
en orsak.
Problemet med orsaken är att komma fram till vilken orsaken är
och vad som ligger bakom den orsak som har lett fram till det
som skett.
Om jag t ex vinkar med handen beror det på någonting. Det
kan bero på väldigt många olika saker. Jag kan se någon
jag
känner igen, alltså vinkar jag eftersom jag lärt mig
att göra så vid ett sådant tillfälle. Eller jag vinkar,
d v s det ser ut som om jag
vinkade, egentligen viftar jag bort en geting med handen. Eller jag
gör en rörelse med handen utan att tänka på vad jag
gör, det
är bara det att det jag tänker på är kanske något
som jag vill tänka bort och gör därför en reflexvis
rörelse med handen.
Med detta enkla exempel kanske det kan förstås hur oerhört
svårt det kan vara att få svar på frågan om orsak
och verkan. Det
kan vara så mycket.
Men i vissa fall går det att komma in lite djupare på det
ämne man behandlar och kan ge förklaringar till skeendet. Samtidigt
är
det inte säkert att den förklaring man ger kan vara den rätta.
Orsaken till något som sker har ofta med en ofantlig
fenomenologisk mängd av många för oss oförklarliga
eller oförståeliga ting att göra.
Med detta som utgångspunkt kan det vara lättare att gå
in i frågan som ställts om varför Gud kan tillåta
visst men inte tillåta
annat.
UTGÅNGSPUNKTEN
Utgångspunkten för att kunna svara på detta måste
vara att se vilken Guds vilja är med oss människor och den frågan
är lätt att
svara på. Gud vill att alla skall bli räddade undan döden
och det onda, precis som vi sett ovan. Detta är utgångspunkten.
Vi ser att Gud redan ordnat det hela så långt Han kunnat
och gör så långt Han kan så mycket som möjligt
för att vi skall kunna
bli räddade.
Ibland använder Gud det onda s a s i sin tjänst för
att göra något gott av det. Exempel på detta i Bibeln
är många. Ett av de
kända exemplen är berättelsen om Josef och hans bröder
där Josef mot slutet av berättelsen säger till sina bröder
som trodde
att han skulle utkräva hämnd mot dem för allt det lidande
som deras handlingar gett upphov till:
"Ni tänkte ont mot mig, men Gud har tänkt det till godo för
att låta det ske som nu har skett och så behålla mycket
folk vid liv." (1 Mos 50:20).
Men frågan vi ställer här är varför Gud låter
ont ske mot vissa och inte andra. Varför Han just kan tillåta
det onda som sker ske
just så och just mot den och varför Han inte har låtit
just detta ske på något annat och inte lika, i våra ögon
sett, ont skeende.
Det svåra med att svara på detta beror, med all säkerhet
på, att Gud helt enkelt inte vill att vi skall veta det. Varför
Gud inte vill
att vi skall veta det beror antagligen på att vi inte klarar
av att förstå det eller att ta emot den kunskapen.
Men ibland låter Gud oss se glimtar av det hela, men bara glimtar,
som i sin tur ges oss olika och på olika sätt kommer till oss.
Man kan säga så att Gud inte vill ha hemligheter för
oss bara överraskningar, men vi kallar det hemligheter eller något
fördolt i
alla fall.
Problemet med detta fördolda och varför vi har så svårt
att förstå det beror nog mest på att Guds vägar är
ändlöst olika. Gud
använder oändligt med möjligheter för att förverkliga
sin vilja med oss efter de förutsättningar och de begränsningar
som
kärlekens villkor ger och de gränser Gud själv bestämt,
av flera skäl som vi inte har möjlighet att få inblick
i om inte Gud så vill
och i sin nåd visar oss.
Det här innebär att varje skeende som vi inte kan förklara,
varje "varför drabbade just detta just mig?" kan bero på olika
saker
från gång till gång, eller rättare sagt, kan
ha olika innebörd för många olika ting eller saker som
är med i det skeende där Gud
tillåter visst men inte tillåter annat.
Vi får inte glömma bort att Gud älskar alla människor
lika mycket, Han vill rädda alla människor lika mycket, Han har
allting i sin
hand och Han har överblick över allting som sker lika mycket
på samma gång.
Om något sker som vi inte kan förklara beror detta ofta
på att vi inte ser mer än de ting som finns i vår närhet
och inte ens det
kan vi ha överblick om. Vi vet inte vad som kan ligga bakom det
som sker ens i vår närhet. Vi vet ju inte vad som finns i en
människa, vi vet ju knappt varför vi själva gör
det vi gör. "Ty jag förstår inte mitt sätt att handla.
Det jag vill, det gör jag
inte, men det jag avskyr, det gör jag." (Rom 7:15)
VARFÖR GUD KAN TILLÅTA VISST OCH INTE ANNAT
Det närmaste vi kan komma i den här frågan är att som utgångspunkt förutsätta:
1. Att Gud vill att alla skall bli räddade från det onda.
Därför måste varje skeende, oavsett vad som sker, hur det
sker eller
varför det sker, ha med Guds frälsningsverk att göra.
2. Att det som sker beror aldrig enbart på den det drabbar. Det
som sker innebär att Gud vill något med det också för
andra än
den det drabbar.
3. Att det onda som sker aldrig beror på att Gud vill att det
skall ske, utan på att Gud vill göra något gott genom
att tillåta att det
sker, även om det ibland, i våra ögon, är ett
ofantligt lidande och även om vi aldrig kan förstå eller
acceptera detta, speciellt inte
tanken på att Gud kan tillåta att sådant sker.
För att vi till fullo skall kunna förstå, måste
vi ha del av helheten och samtidigt inse det svåra att Gud ibland
använder våra
lidanden och det vi kallar för olyckor, för att göra
något gott av det.
Samtidigt måste vi inse att det ändå inte alltid leder
till det goda som Gud vill p g a någonting annat, som t ex att vår
egen fria
vilja, bryter in och förstör eller framskjuter det frälsningsverk
som Gud avser i det speciella fallet.
Men det finns en fråga kvar om detta, en förutsättning
till och det handlar om den onda makten.
Hur mycket maktmöjligheter har den onda? Kan det onda ske utan
Guds tillåtelse och om så är fallet; vad kan Gud göra
för att
gripa in i så fall?
Det här är svårt att reda ut, men det finns tankar
också om detta. Något om det tas upp och beskrivs i Konkordieformeln
"Om
Guds eviga förutvetande och utkorelse".
"Guds förutvetande (praescintia) känner och vet på
förhand även det onda, men icke så, att det skulle vara
Guds
nådiga vilja, att detta sker, utan vad djävulens och människornas
förvända, onda vilja kommer att och vill företaga
sig att göra, det känner och vet Gud på förhand,
och Guds praescientia eller »försyn» upprätthåller
sin ordning också i
de onda händelserna eller gärningarna, så att Gud för
det onda, som han icke vill, sätter en gräns och ett mått,
huru
långt det får gå och huru länge det får
vara samt när och huru han vill hindra och straffa det. Detta allt
styr och
regerar Herren Gud så, att det måste lända hans gudomliga
namn till ära och hans utkorade till frälsning, men
däremot de gudlösa till skam." 31
Man kan säga så att Gud till en viss gräns kan hindra
det onda att verka och att den gränsen beror på människan
och på att
Guds kärlek till människan inte kan innebära att Gud
bryter in och i sin kärlek tvingar fram något som är det
Gud vill eftersom
tvång inte finns i kärleken.
Däremot kan Gud hindra varje tilltag av den onde och gör
så. I alla fall finns det inget logiskt skäl till varför
Gud inte skulle
använda sig av alla de möjligheter Han kan använda sig
av för att hindra det onda att ske när Han så klart har
visat att Han gör
så och t o m kan ta på sig allt lidande, all synd och allt
ont för att vi skall slippa, om vi så vill.
Därför är det rimligt att anta att det onda som sker,
sker inte därför att Gud vill det, utan därför att
Gud inte p g a de
begränsningar som finns, kan hindra det utan att konsekvenser
av värre slag inträffar för dess skull.
Samt att det onda som sker i vissa fall sker därför att Gud
tillåter det att ske för att Han vill verka något gott
av det och leda
människor till räddning p g a det. Vilket, enligt Hans fullkomliga
inblick och förutseende, gjort klart att det är detta, trots
det
onda och ofattbara, som är det bästa möjliga för
dennas eller dessas möjlighet att ta emot räddningen eller få
upp ögonen för
det frälsningsverk som Gud redan har ordnat.
Trots att detta onda tillåtits är inte det självklart
att det leder till det goda som Gud avsett, men att det fått ske
därför att det
kanske var den enda eller sista möjligheten. Kanske precis som
allt skapat med detta universum kanske varit den sista
möjligheten för Gud att låta de onda andemakterna få
chansen att vända om, men som vi ser inte gjorde det, utan kommer
att
på den yttersta dagen gå förlorade.
Men för oss kvarstår chansen. För vår skull ordnade
Gud en möjlighet att bli räddade, trots de hinder som fanns och
finns. Allt
beroende på att Gud är den Han är och alltid är
den Han är.