Min väg hittills


En personlig historia



Jag skulle ursprungligen blivit präst i Svenska kyrkan, och därför började jag studera teologi i Uppsala. Idag inser jag att det var egoistiska motiv bakom detta:Jag ville försöka lösa mina egna problem och tillfredsställa andra människors vilja, inte hjälpa någon annan.
Min gud var en avgud, en kosmisk tröstfilt som jag tog till för att jag ville fly. Fly undan världen, människorna och livet. Det vill jag fortfarande ibland, men idag har jag en helt annan medvetenhet om det. Då levde jag ett liv i lögn, nu är det viktigt för mig att vara sann mot mig själv.
Idag vet jag att om tron inte handlar om mitt eget liv så är den inget värd. George Fox, som grundade Vännernas samfund eller kväkarna på 1600-talet, sa en gång:Du säger att Jesus sa så och apostlarna sa så, men vad säger du själv ? Det betyder inte att det inte spelar någon roll vad du tror, utan det betyder att tron måste vara en existensiell erfarenhet annars blir det bara tomma ord och tomma ritualer.
Jag beslöt mig för att ge kristendomen en ärlig andra chans och sökte mig till katolska kyrkan genom en studiecirkel som de höll i. Eftersom jag själv var väldigt vilsen och djupt deprimerad var den katolska mässan en utmärkt plats att fly undan hopplösheten. Liksom i Svenska kyrkan träffade jag många trevliga människor i den katolska församlingen och de präster jag talade med var mycket intellektuellt skärpta. Men jag kunde inte med alla reglerna för hur man skulle leva, så jag lyfte på hatten och gick vidare.
Idag ser jag på katolska kyrkan som ett koncentrat av det bästa och det sämsta hos kristendomen. Kan man inte acceptera det ena, kan man inte heller få tillträde till det andra. Tron kunde inte bli min tro.

Jag satt en dag på biblioteket i Uppsala och läste i Kväkartidskrift om att de skulle ha en andakt i Pastoralinstitutet (det är ju lite ironiskt att en religiös rörelse som inte har några präster får ha andakter på ett ställe som utbildar präster). Jag skulle ändå dit samma dag för att hälsa på den lokala EKHO-gruppen (EKHO=Ekumeniska föreningen för Kristna Homosexuella) så först gick jag till andakten. Jag började samtala med medlemmarna där och började läsa om vad kväkarna trodde på och gjorde och om dess historia.

Vad tror då kväkarna på ? Det finns flera länkar på min hemsida som berättar om detta, men om jag skulle göra en sammanfattning så tänkte jag helt enkelt sno en från en artikel i Kväkartidskrift 4/94 (artikeln heter Att bli kväkare och är skriven av John Ovretveit):

"-Att det finns något av Gud i varje människa.
-Att var och en kan få 'direkt tillgång till' eller direkt erfarenhet av Gud.
-Att ett sätt att erfara Gud är i stilla andakt tillsammans med andra.
-Att det finns något sådant som 'fortsatt uppenbarelse'.
-Att vi lättare kan urskilja Gud om vi lever ett enkelt liv eller åtminstone håller det som distraherar oss stången.
-Att var och en är likvärdig inför Gud, även om vi alla har olika gåvor.
-Att vår tro bör ta sig uttryck i våra handlingar, att varje dag är Guds dag (ett vanligt uttryck är att själva livet är sakramentalt, min anm.)och att varje handling bör uppvisa integritet och sanning."
Min främsta anledning att gå till andakten är att det är de enda ställe där jag inte kan fly utan är helt utelämnad till mig själv. Jag behöver detta andningshål som är andakten är.
Jag har tidigare visserligen emellanåt blivit tilltalad av liturgins skönhet eller av en bra och insiktsfull predikan, men aldrig har jag upplevt något förrän jag kom till kväkarna. Under en kväkarandakt, då jag besökte kväkarnas årsmöte ute på Svartbäcken i Rimbo som är kväkarnas retreatgård, upplevde jag hur jag fick kraft att förändra min situation.

Med tiden så har frågan om Guds existens eller icke-existens blivit allt mer oväsentlig. Att vara sann mot mig själv är för mig det viktigaste. Därför kallar jag mig själv idag för agnostiker. Om Gud finns, så spelar det ingen roll om jag förnekar Gud eller inte. Om Gud inte finns, varför slösa tid och energi på att förneka något som inte finns ? Det är precis vad jag tycker att ateister gör.

När jag går till andakt hos kväkarna spelar det ingen roll att jag är queer, utan jag får vara den jag är.

Just misstron mot att trosbekännelser och ritualer har någon sorts inneboende magisk verkan har säkert gjort att jag känner mig hemma just här (vill du läsa mer om det, se här och här ). Jag tror det finns en spricka i själva Varat som vi människor är en avbild av. Jag tror med andra ord inte på någon ursprunglig syndfrihet, något syndafall eller någon arvssynd.
Konsekvensen av detta är att jag inte heller tror på behovet (observera att jag inte förnekar att det har hänt) av någon inkarnation eller någon uppståndelse, och därmed ingen frälsning i traditionell mening.
Relationen till Gud kan förhoppningsvis ge människor större självinsikt och en möjlighet att se sin egen kapacitet till ondska istället för att fixera sig vid andras fel och brister. Det var ju detta som var så farligt i Jesu budskap för de människor som bygger sin makt på att få människor att hata och förakta varandra.

Är jag då en gnostiker ? Jag vet inte. För mig står gnosticism för elitism och kroppsförakt, vilket jag tar bestämt avstånd ifrån. Gnosticism kommer ju ifrån ordet "gnosis" som betyder just insikt. Insikt är för mig viktigare än frälsning, som jag personligen inte tror på. Men gnosticismen såg ju insikten som vägen till frälsning, som man såg som oerhört viktig. Där finns det en viss skillnad mellan vad jag tror och vad gnosticismen trodde på. Jag skulle själv inte kalla mig gnostiker, men om någon vill kalla mig det så varsågod.
Jag har för närvarande ingen önskan om att bli formell medlem i Vännernas samfund, men det får ta sin tid om det sker.

Rekommenderad kväkarlitteratur:
Rufus M. Jones Kväkarnas tro och livsåskådning Artos 1997
Thomas R. Kelly Det inre ljuset Kväkarförlaget 1983
(har också getts ut på HF:s förlag, årtalet okänt för mig)
Sven Ryberg En timme i tystnad Kväkarförlaget 1989
Rex Ambler När orden tar slut Författares bokmaskin 1998
Hans Weenig Att möta Guds Ande Författares bokmaskin 1998
Greta Stendahl Kväkardomen och det inre ljuset Kisa 1960
Emilia Fogelklou George Fox upptäckaren Förlag och
utgivningsår okänt, särtryck ur Ljus finns ändå
Ur kväkarerfarenheten. Citat från Vännernas samfund i Sverige.
Författares bokmaskin 1999 (under tryckning)


Tillbaka till huvudsidan


This page hosted by GeoCities Get your own Free Home Page